Het is dan wel geen #Groeidoormaandag
maar wel een dag voor een blog over waarom een goede klantenservice een integraal onderdeel is van goede marketing.
Het voorbeeld is Mijndomein, wellicht bekend van de aanbiedingen van goedkope hosting inclusief websites, e-mail en zelfs een webwinkel. Ik moet toegeven, alles werkt bij het opstarten ook als een zonnetje. De voorkant is echt prima in orde. Ook de uiteindelijke prijs, na het eerste spotgoedkope jaar is nog steeds uitermate redelijk. Je krijgt echt waar voor je geld. (Hier het fijne geluid van een krassende naald). Alles gaat goed totdat het niet meer goed gaat.
Mijn
pagina werd plots zo langzaam
dat bezoekers echt gaan afhaken. Op het moment dat ik dan inlog op mijn beheerderspagina krijg ik de melding dat toegang een uur lang niet zal lukken omdat met bezig is met DNS aanpassingen (jargon). Daarna kwam het ook niet goed. Nog steeds geen vlot ladende productpagina's. Nota bene bij het product waar net een online campagne is begonnen.
Helpdesk bellen? Is er niet. Bij pech onderweg mag je zelf gaan zoeken in een database (daar struikel je gelijk over jargon en mij vreemde vraag categorieën). Kom je er niet uit dan mag je een berichtje sturen.
Dat laatste is in
helpdeskenland
(heb ik al eens gezegd dat interimmanager op dat gebied een van mijn 12 ambachten is geweest?)
Het fenomeen is daar bekend als "we hebben liever geen contact met klanten".
Nog los van het signaal dat je ermee afgeeft heb je ook nog het probleem van "Schrödingers Problem". Als een vraag niet beantwoord wordt is het niet duidelijk wie wat wanneer precies moet gaan doen. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor het vinden van een oplossing?
Drie dagen heeft het geduurd voor er ook maar iemand inhoudelijk reageerde. (Je krijgt wel binnen een minuut een "ticket" toegewezen, dat wel.)
In die drie dagen heb ik besloten dat ik een andere provider wil. Iemand waarbij ik onmiddellijk inhoudelijk geholpen wordt omdat een niet bereikbare winkel geld kost.
Bedankt Mijndomein dat ik voor een euro heb kunnen bewijzen dat mijn concept van een webwinkel voor Veenhuizen werkt maar jullie hebben, in rugbytermen, zelf de bal laten vallen. Ik zoek mijn heil nu ergens anders met mijn 20 adressen en websites.
Dat laatste betekent dus dat deze provider met bijna gratis websites inzet op heel veel zieltjes winnen maar tegen de tijd dat er echt verdiend gaat worden ze waarschijnlijk alweer weg zijn. Iets met dweilen en en open kranen een grotere achterdeur dan voordeur.