Wat is een speerpunt product?
Er is, uiteraard zou ik haast zeggen een correlatie tussen de prijs van een product en tijd die men nodig heeft om jou genoeg te vertrouwen, vertrouwen dat noodzakelijk is om verder te gaan tot de aanschaf van wat jij aanbiedt.
Dat is in beginsel natuurlijk altijd lastig. Helemaal wanneer je onder de categorie van zakelijke dienstverlening valt zoals alle vormen van adviseurs maar ook ICT en accountancy. Omdat het om langere vormen van commitment gaat en het resultaat van de dienstverlening pas achteraf is vast te stellen is vertrouwen de crux.
Daarom kan het raadzaam zijn om een zogenaamd speerpunt product te hebben. Relatief kortdurend, overzichtelijk en lage aanschafprijs. Vaste prijs, vooraf bekend.
Waarom?
Je maakt het je toekomstige klant makkelijk om ja of nee tegen je voorstel te zeggen en beide zijn goed in Account Based Marketing tenslotte.
Snel duidelijkheid te krijgen is een voordeel op zich. Dan kan je lekker voorwaarts richting een opdrachtgever die wel al koopbereid is. (Je hoeft niet te pushen). Voordeel twee is dat jij en je klant, bij een "ja", aan elkaar kunnen "snuffelen".
Worden afspraken nagekomen?
Verloopt de facturatie goed?
Is iedereen tevreden met wat er geleverd is?
Is er een goed fundament voor een vervolg?
Wat zijn goede speerpunt producten?
De welbekende scans natuurlijk maar ook een training kan goed werken, niet in de laatste plaats om zo ook te werken aan intern draagvlak voor je dienst ;-) Eigenlijk alles waarbij je je dienstverlening verpakt in een product met een duidelijk begin en een duidelijk eind en voor een vaste, psychlogisch/relatief lage prijs.